Origami constituie
arta plierii hârtiei colorate în modele de creaturi vii, obiecteneînsuflețite sau forme decorative abstracte.
Etimologic, cuvântul origami, de origine japoneză, este format din oru care
are sensul de “a îndoi” și kami cu
sensul de “hârtie”, deci “hârtie îndoită”. Numele de origami a fost adoptat în
anul 1880, până atunci arta plierii hârtiei fiind denumită orikata. Formele
care pot fi realizate prin această artă sunt legate de imaginația celui care pliază hârtia, dar există și categorii de forme tradiționale care includ flora și fauna. Arta origami din zilele noastre acoperă o zonă
largă de forme, de la ceasuri cu cuc și dragoni, până la forme simple care exprimă mai degrabă spiritul decât
forma unei imagini.
Arta origami a fost introdusă în Europa
în secolul al XII-lea, primind cu timpul o formă distinctă de cea tradițională japoneză. Dar, la început, această artă nu a fost
primită cu același entuziasm cu
care au îmbrățișat-o japonezii.
Partea pedagogică a artei origami a fost
influențată, în anul
1850, de concepțiile învățatului Friederich Wilhelm August Fröbel (1782-1852), care
a dezvoltat noi metode de folosirea a artei origami ca produs educațional. Arta plierii hârtiei făcea parte, în grădinițe, din programul de învățare prin joacă. Fröbel credea că scopul educației era să demonstreze unitatea universului printr-un set
de activități simbolice
care să promoveze cooperarea și nu competiția, studiul naturii, lucrul manual. În origami el a văzut
una din căile de a-și pune în
practică teoria. Mai apoi concepțiile lui au
fost preluate și de către
pedagogii japonezi.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdfyWs5v1agexaGmg2mywEyE34EJZjO9vVmeM0Qfdjmosr7HTFCu9YblEarwT1qUGDshgczsKg1yTpc72_SToRn1fZfu2gVI8WU4n-g3I32JOPhyphenhyphenvEJ518JniyJRXqkeQh7v5l7Ls_q3MR/s200/image002.jpg)
Obiectul din hârtie, spre deosebire de
cel din piatră, este perisabil. El nu poate sluji eternității. Viața hârtiei cu
forma ce o îmbracă este pasageră, creează doar un moment de bucurie estetică,
dincolo de care se păstrează doar memoria esențelor. Așadar, ceea ce
pierde în durată arta plierii hârtiei câștigă în acuitatea trăirii estetice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu